تاریخ : ۶ دی ۱۴۰۳ - ساعت: ۱۴:۲۳

بهره‌برداری از ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی تا پایان سال

- ساعت: ۱۵:۴۰

 

مدیرعامل راه آهن گفت: تا پایان امسال ۳۰۰ کیلومتر خط ریلی‌آماده بهره‌برداری می‌شود.

سید میعاد صالحی در نشست خبری که امروز برگزار شد با بیان اینکه در پایان این ۳۳ ماه باید نگاه کنیم چه چیزی را در راه‌آهن تحویل گرفته‌ایم و چه چیزی را در اختیار داریم، اظهار کرد: راه‌آهن با چالش‌های بسیاری در خصوص منابع مالی،  انباشت عدم تعمیرات در واگن و لوکوموتیوهای باری و مسافری و عدم بهسازی و نوسازی ناوگان مواجه بود.

وی افزود: اگرچه نفوذ تکنولوژی در حوزه ریلی با سرعت پایینی بوده است اما تلاش‌های خوبی در این سال‌ها برای شتاب ورود فناوری به راه‌آهن صورت گرفته است.

مدیرعامل راه آهن یکی از مهم‌ترین موضوعات در حوزه ریلی و مجموعه های صنعتی را مباحث ارزی دانست و عنوان کرد:وقتی قیمت ارز تغییر یابد هزینه ها نیز به تبع آن تغییر می کند. در سال های ۹۴تا ۹۶ دلار حدود ۳هزارتومان و بودجه عمرانی راه آهن نیز حدود ۲۷۰۰میلیارد تومان بود.‌سال ۹۷ دلار ۱۲هزارتومان می شود و هزینه ها ۳۰۰درصد افزایش می‌یابد در حالی که بودجه راه آهن به ۲۰۲۰میلیارد تومان و سال ۹۸ نیز بودجه به ۱۵۰۰میلیارد تومان می رسد. سال ۹۹ و ۱۴۰۰بودجه کمی افزایش می یابد و به ۲۴۰۰میلیارد تومان می‌رسد. یعنی با احتساب بهای دلار سال ۱۴۰۰ بودجه عمرانی راه‌آهن از سال‌های گذشته کمتر بوده است.

صالحی در ادامه گفت: با پیگیری های انجام شده در دولت سیزدهم توانستیم سالی ۵۰درصد بودجه راه آهن را افزایش دهیم.

به گفته وی، فرایند تامین بخش عمده‌ای از قطعات مورد نیاز صنعت ریلی نیازمند ارز است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۰ از منابع عمومی، تخصیص بالای ۱۰۰ درصد را برای راه‌آهن به ارمغان آوردیم، افزود: در تلاش هستیم با ادامه اجرا شدن استجازه رهبری به تخصیص حدود ۵۰۰ درصد نیز برسیم.

صالحی با اشاره به اینکه در  سال ۹۰تا ۹۵  لوکوموتیو زیمنس مسافری به صورت نو سالی ۳۰دستگاه وارد شبکه ریلی شده است، گفت: بر اساس استانداردهای سازنده، این لوکوموتیوها هر ۵سال یکبار باید عملیات تعمیرات اساسی انجام دهند و متوسط هزینه اورهال دستگاه های زیمنس نیز یک سوم بهای کل لوکوموتیو است و بدین ترتیب  از سال ۹۶ اورهال لوکوموتیوهای زیمنس مسافری هم اضافه شد.

وی عنوان کرد: تعمیرات و نگهداری لوکوموتیوهای زیمنس نیازمند ۱۵ برابر شدن بودجه راه‌آهن بود که این مورد در گذشته صورت نگرفته بود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ از ۱۵۰ لکوموتیو زیمنس باقی‌مانده تنها ۱۷ لوکوموتیو بدون مشکل برای سیر در شبکه وجود داشت.

وی با بیان اینکه مشکلات عدیده‌ای در زمینه تعداد و تعمیر و نگهداری لکوموتیوهای مسافری وجود داشت، گفت:در سال ۱۴۰۳ با تمهیدات صورت گرفته از محل تهاتر نفت و سفارش‌گذاری‌های تامین قطعات، تحولی اساسی برای بازگرداندن لکوموتیوهای زیمنس مسافری صورت می‌گیرد.

صالحی در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه در این ۳۳ ماه، نوسازی و بازسازی لکوموتیوهای باری صورت گرفته و ۹۳ لکوموتیو باری با استفاده از توان داخلی وارد شبکه ریلی شده است، افزود: ۴۷ درصد رشد در این زمینه حاصل شده‌است.همچنین در این بازه ۴۰۵۸ عدد واگن باری نو، تولید داخل و با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تسهیل‌گری راه‌آهن وارد شبکه ریلی شد که این حوزه ۱۰۶ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، مجموعا طی این ۳۳ ماه راه‌آهن دولت سیزدهم در حوزه ناوگان ۲۴ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده است.

وی همچنین افزود: در این ۳۳ ماه، ۸۸۳کیلومتر خطی ریلی در کشور احداث شده و به بهره‌برداری رسیده است.

وی در ادامه تشریح کرد: در طول مدت فعالیت این دوره از راه‌آهن، ۳۲۰ کیلومتر خطوط دوم ریلی با بهره‌برداری بسیار بالا افتتاح شده و ۱۶۶ کیلومتر  خط مربوط به اتصال بنگاه‌های بزرگ به خطوط ریلی احداث شده‌است.همچنین ۳۹۰ کیلومتر خط اول ریلی را هم از شرکت ساخت تحویل گرفته‌ایم.

صالحی اظهار کرد: طرح راه‌آهن یزد – اقلید که در دوره قبلی به صورت ظاهری و غیر واقعی افتتاح شده بود در دولت سیزدهم بیش از هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه بهره‌برداری حقیقی آن شد.

وی با بیان اینکه به کارگیری دیپلماسی حمل و نقل ریلی، رکورد ترانزیت زده شد، اظهار کرد:در دولت سیزدهم ۴میلیون و ۶۰۰ هزارتن بار ترازیت شده که ۷۱ درصد رشد نسبت به  ۳۳ ماه قبل داشته است.همچنین توانستیم در سال۱۴۰۱ کود پتاس را از روسیه به صورت تمام ریلی به بندرعباس ترانزیت کنیم.از طرفی سالیانه حدود ۱۰ میلیون تن زغال سنگ از روسیه به هند ترانزیت می شد که به صورت دریایی بود.در ۷ هفته اخیر هفته‌ای یک قطار از روسیه به بندرعباس تراتزیت شده است.

صالحی در ادامه افزود: در دو هفته گذشته نیز توانستیم قطار دوسر بار کانتینری ایران_ چین را راه‌اندازی کنیم.تفاهم‌نامه چهارجانبه‌ای میان ایران و چین، ترکمنستان و قزاقستان منعقد شد که نتیجه آن حمل محمولات معدنی از ایران به چین و قطعات خودرو به داخل کشور است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش از کاهش سوانح ریلی در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: حدود یک سوم واگن‌های باری در کشور بدون ترمز سیر می‌کرد.۹۲۳۶واگن در سال گذشته وجود داشت که بدون ترمز بود ولی امسال حتی یک واگن هم بدون ترمز سیر نمی‌کند. همچنین نصب دوربین نیز از کاهش سوانح جلوگیری کرده است.

مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: بیش از ۲۰۰ تقاطع هم سطح را غیرهم‌سطح کردیم که موجب ایمنی بیشتر شد.

وی همچنین عنوان کرد: در سال ۱۴۰۲ با جابه‌جایی ۳۱میلیون و ۷۸۰ هزار مسافر رکورد جابه‌جایی مسافر شکسته شد.

وی در پایان گفت: در صدد این هستیم که در آینده نزدیک به برقی سازی و راه‌آهن سریع‌السیر دست پیدا کنیم.برقی‌سازی شبکه ریلی به ویژه مسیر بافق-بندرعباس را دنبال می‌کنیم و با راه‌آهن روسیه مذاکراتی برای همکاری‌ برای برقی‌سازی مسیر بافق- بندر عباس و در ادامه آن در سه مسیر دیگر انجام داده‌ایم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل ریلی