تاریخ : ۱ آبان ۱۴۰۳ - ساعت: ۰۲:۳۹

جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
اسلاید قبلی
اسلاید بعدی


جاهای دیدنـــــی شهر قزوین

دولتخانه صفوی

مدت زمانی قزوین نشین بودن دولت صفویه سبب شده تا ردپای کاخ های چهلستون و دروازه های عالی قاپو صفوی در قزوین هم پیدا شود، آن هم در دل یک مجموعه مصفا که بیشتر شبیه یک تونل زمان است و شما را آرام و آهسته از صفویه تا به چند دهه قبل می رساند.
محوطه ای تاریخی با شش هکتار وسعت که درست در قلب قزوین و در محاصره میدان آزادی یا همان سبزه میدان، خیابان پیغمبریه و خیابان هلال احمر قرار گرفته است. گشت و گذارمان را از قدیمی ترین خیابان ایران که یادگار صفویه است آغاز می کنیم. خیابان سپه ما را به عالی قاپو یکی از جاهای دیدنی قزوین می رساند با آن کاشی کاری های دلنواز و چشمگیر.

عالی قاپو

تنها در ورودی باغ صفوی که سالم مانده، یادگار دوران شاه طهماسب صفوی است. با کاشیکاری های خوش آب و رنگ، هشتی، و اتاقک هایی که نقش برج مراقبت را بازی می کرده است. کتیبه ای با خط ثلث هم در همان ورودی چشمتان را می گیرد که اثر یکی از خطاطان به نام قزوینی بوده است. بیایید وارد باغ صفوی یا باغ سعادت شویم.

مدرسه امید

در همان حوالی عمارت عالی قاپوی صفوی و در کنار نخستین خیابان ایران نخستین مدرسه مدرن ایران هم قرار دارد که یادگاری از دوران پهلوی است. مدرسه امید حالا اما چند سالی است که تبدیل به کتابخانه میراث فرهنگی شده و مرکز اسناد این سازمان نیز می باشد تا رسالت علم آموزی و نگهداری از تاریخ را به طور همزمان بر دوش بکشد.
راستش را بخواهید باغ صفوی کاخ ها و بناهای بسیاری داشته است که متاسفانه در اثر گذر زمان و بی توجهی تخریب شده و گاه کاملا از بین رفته اند. مثلا عمارت نادری، عمارتی که در واقع در همان زمان شاه طهماسب ساخته شده و به عنوان کاخ محل اقامت پادشاه بوده است اما در طول حکومت صفویه دچار آسیب شده بود. سال ها بعد با به قدرت رسیدن نادرشاه افشار و سقوط صفویه، به هنگام ملاقات نادرشاه از قزوین دستور بازسازی و مرمت این کاخ را صادر میکند. کاخ که در محوطه ای به نام قلعه بیگی جا خوش کرده بود به همین نام شهرت می یابد. سال ها می گذرد تا در دوران پهلوی اول و روزهایی که سربازی اجباری می شود، قلعه بیگی تبدیل به محلی برای جذب سربازان و ژاندارمری می شود. دوره پهلوی اول سال های آخر عمرعمارت نادری بود چرا که چند سال بعد بنا به طور کامل تخریب می شود. حالا تقریبا اثری از عمارت برجای نمانده اما گویا در طی اکتشافات باستان شناسی نشانه هایی از سردر آن بدست آمده است.  

گراند هتل

کمی جلوتر اما یک عبارت لبخند بر لبانتان می نشاند و شاید اصلا فکرش را هم نمی کردید که از بین جاهای دیدنی قزوین، در این باغ زیبا به چشمتان بخورد، گراند هتل! گراند هتل را حتما شما هم با خیابان لاله زار به خاطر می آورید، اما این گراند هتل هم جزو نخستین و کهن ترین هتل های ایرانی است. هتلی که سوغات دلبری فرنگ از ناصرالدین شاه قاجار است که عطای کاروانسراها را به لقای هتل های لوکس و غربی بخشید. هتل اما محل تصمیمات سرنوشت سازی هم بوده که گاه سرنوشت یک کشور را زیر و رو کرده است. متاسفانه گراند هتل حال و هوای خوبی ندارد و بیشتر در آستانه تخریب است و نیازمند توجه

موزه قزوین

موزه قزوین از اماکن دیدنی قزوین است گه ایستگاه بعدی بازدید از مجموعه دولتخانه صفوی است. خوشبختانه می توانید وارد این موزه استثنایی و غنی شوید و از دیدن تکه های تاریخ ایران نهایت لذت را ببرید. از هزاره های قبل از میلاد تا قرون معاصر هر چه بخواهید در این موزه پیدا می شود. اشیا فلزی، سفالی، مفرغی، سنگی و نقاشی ها و اسناد و مجموعه ای با ارزش از سکه هایی سر از دوران اشکانیان در می آورند.

کاخ چهلستون

موزه را که پشت سر بگذارید نگین دولتخانه صفوی را به چشم می بینید. عمارت کلاه فرنگی که تنها یادگار باقیمانده از مجموعه کاخ های شاه طهماسب اول است سالم و سرحال پابرجا مانده و دلبری می کند. باغ در میان درختان جاخوش کرده است. یک عمارت دو طبقه چند ضلعی که ستون های متعددش تداعی کننده عبارت چهل ستون است. داخل عمارت به طرز حیرت آوری زیباست. غوغای نقاشی ایرانی بر سر و صورت عمارت به چشم می خورد. مقرنس ها و گچ بری های سقف در کنار نقاشی های آنچنانی کاخ را استثنایی کرده است. طبقه دوم اما فستیوال رنگ های ایرانی است، که از گذر نور از شیشه های هفت رنگ پدید آمده است.کاخ که در زمان صفویه عمارت کلاه فرنگی نامیده می شد، سال ها مورد بی مهری بود تا اینکه سعدالسلطنه، مرد نام آشنای تاریخ قزوین قدم پیش می گذارد و عمارت را ترمیم کرده و بر آن نام چهل ستون را می نهد. پهلوی اما با این کاخ هم نامهربان بوده و تا حد ممکن زیبایی های این کاخ را در زمان فرمانداری بودنش تخریب کرده است. سال ها بعد اما عمارت کلاه فرنگی ترمیم شد و حالا به عنوان موزه خوشنویسی در شهری که خوشنویس هایش شهرتی فراتر از تاریخ داشته اند آماده پذیرایی از بینندگان خوش ذوق است.